fb-grupper

nu kan jag inte hålla tyst längre!! blir rätt så mycket trött på endel människor!!! jösses och söte göte! och det hjälper fan inte att tänka på att hälften av alla människor har en intelligiensnivå som ligger under medelvärdet. men aja, till saken nu..

mycket av min upprördhet kommer nog från nåra fb-grupper. och rätt skrämmande är att så många s.k. vänner har gått med i dessa grupper. gruppernas namn är: "om inte vi får säga negerboll så får de fan ändra namnet på vitlök också", "bevara ... nej till moské!" & "rädda svenska sjömanskyrkan i skagen"

men kom igen!! att argumenten mot att neger ska vara en benämining som är okej att använda ska behöva dras ännu ett varv övergår mitt förstånd. nej, negerboll är inte heller okej. om vitlök ist hade hetat svennelök eller liknande hade jag kunnat köpa det extremt töntiga argumentet. sitt och skrik om vitlök då, skrik om gul lök och rödlök också då. puckon!! och glöm för allt i världen inte silverlök. att jag och många andra med mig inte tycker att det är okej att kallas neger, eller aldrig någonsin kan tycka att det är okej att neger är ett accepterat begrepp kommer sig av hur en neger har definierats.. det har inget att göra med att vi mörkhyade skulle tycka illa om eller skämmas över att vara mörkhyade. varför skulle vi göra det?? jag gillar såklart min hudfärg.
man skulle kunna ta te som exempel.. det finns svart te, rött te, grönt te och vitt te. har kanske missat någon färg och det får jag väl be om ursäkt för då men grejen med det hela är att jag aldrig nånsin har tyckt att det är fel att färgbenämna livsmedel. lök och bönor (bruna och vita) faller under den kategorin också. det är just neger som upprör. och att folk skriker om att de minsan alltid har sagt så och därför kommer att fortsätta att göra det och hävdar rätten att få säga vad man vill känns ju bara ignorant och korkat.
ja, jag är för yttrandefrihet. absolut! men man får väl ändå tänka lite?? ska min rätt att få säga vad JAG vill gå före att andra kanske blir kränkta av det jag säger?? kanske borde hitta på saker att kalla andra, som skulle kunna ses som kränkande, men hävda min rätt att säga vad jag vill  och sen helt kallt säga ett personen ifråga själv väljer om den vill bli kränkt. nä, viss empati och inlevelseförmåga är på sin plats..

de andra två grupperna kan ju behndlas ihop. argumenten mot att en moské ska byggas är många. men huvudargumentet är antagligen "att om de så gärna vill ha en moské får de väl flytta till nåt arabland och inte pracka på oss sin skit". egentligen borde jag inte skriva om vad som är eller inte är huvudargument i frågan för jag har valt att inte engagera mig såpass mycket att jag faktiskt vet det..
jag är själv väldigt lite religös. inte alls faktiskt. men jag försöker ändå att visa människor som är troende respekt och låta dem ha sin tro ifred så länge de inte försöker pracka den på mig (som dörrknackande, missionerande, jobbiga människor som tillhör ett eller annat religiöst samfund.. ge fan i min dörr annars kanske det händer sig som så att jag knackar er i huvet, med nåt hårt)  ibland är det svårt eftersom jag inte förstår det där alls och därför har svårt att ta det till mig. men jo, jag kan föreställa mig att det kan finnas en trygghet i att ha någon att vända sig till.
visst människor är i sin fulla rätt att tycka att kulturer inte ska blandas. men var konsekventa då!! men det roliga med det här är att flera som har gått med i nej-till-moskén-gruppen dessutom har gått med i rädda-svenska-sjömanskyrkan-gruppen. svenska sjömanskyrkan i skagen. skagen ligger ju för fan i DANMARK!! så då kommer min fråga.. om svenskar inte vill att människor med andra kulturer och religioner ska komma hit och ta med sig sitt. så då borde väl vi hålla oss borta från andra länder med våra trosrum?? eller??? det kanske bara är jag som upprörs över dubbelmoralen här..?

för övrigt anser jag att det finns flera roliga grupper på fb. som man kan skratta gott åt, både vad gruppen står för och dessutom sköna inlägg. men jag blir rädd på riktigt när det startas grupper där känsliga, starka och upprörande ämnen tas upp. lynchmentaliten som så fort uppstår i dessa grupper är riktigt skrämmande.

så, nu har jag fått ur mig endel iaf. men tyvärr är okunskap och ignorans något som vi antagligen får leva med.

Kommentarer
Postat av: Bella

Riktigt bra skrivet, Anna!

2010-04-03 @ 14:42:15
URL: http://bellastyckotank.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0